Emily's Oral Swedish Presentation

Min fästman som heter Jon och jag åkte till Danmark förra veckan. Vi har sex dagar med inga klasser. Vi har en bra semester.

Först, åkte vi buss till Köpenhamn, sedan åkte vi tåg till Århus. Men, i Köpenhamn, när Jon var på toaletten körde bussen iväg – med Jon i bussen! Jag satt på trottoaren och väntade att han skulle att komma tillbaka. Bussen och Jon kom tillbaka efter tjugo minuter. Sedan åkte vi tåg till Århus. Århus är den näst största staden i Danmark.

Där ser vi Den Gamle By. Den Gamle By är lik Skansen i Stockholm. Det har mycket gamla bebyggelser att se.

Vi ser den ”Bog Man.” Han är den bästa konserverade mosse personen i hela världen. Han är mycket gammal. Han offrades år 310.

Vi vandrade i skogen till stranden, och tittade på två kyrkor. Sen åkte vi buss till Köpenhamn. Köpenhamn är huvudstaden i Danmark, och den är mycket stor.

Det regnade mycket då vi var där. Det var inte så bra. Vi hade glömt vårt paraply.

Vi såg tre slott och deras parker. De hade många vackra blommor, med många färger. Köpenhamn har massor av statyer och fontäner också. Många turister åker till Köpenhamn och ser ”Den Lilla Hav Fru” staty. På svenska, är en ”Hav Fru” en sjöjungfru eller ”mermaid” på engelska. Den var mycket liten och inte så intressant, eller speciell.

Vi åkte båt i en kanal. Det var kallt, men intressant. Vi åkte till Christiania och somliga kyrkor. Vi gick många kilometer varje dag. Vi åt traditionell dansk mat på Nyhavn. Nyhavn är Köpenhamns hamn. Maten var bra men dyr.
Jon skickade fyra vykort till sin bror, mor, far, mormor och morfar. Vi tog många foton och hade en bra resa. Vi gillar att resa.